Z KICIĄ KOCIĄ MALUCHY ZMIENIAJĄ SIĘ W ZUCHY

Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych, poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci. Zachęcanie dzieci do samodzielnego sięgania po literaturę, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych, nauka właściwych społecznie postaw oraz zachowań, rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci, rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień dzieci, zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań, doskonalenie samodzielności przedszkolaków, kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej, rozwijanie kreatywności dzieci, stwarzanie warunków do umiejętnego rozwiązywania problemów.

ANGIELSKI JEST FUN-TASTYCZNY!

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Angielski jest fun-tastyczny!" jest skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym. Celem ogólnym programu jest zachęcenie dzieci do nauki języka angielskiego i pokazanie jak ważna w dzisiejszych czasach jest znajomość tego języka. Cele szczegółowe to między innymi zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego, rozwijanie zainteresowania krajami anglojęzycznymi, wdrażanie do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego, rozwijanie umiejętności językowych ze szczególnym naciskiem na umiejętność rozumienia ze słuchu. Uczestnicy projektu będą realizować co najmniej sześć zadań, co zostanie udokumentowane fotografiami oraz filmikami.

ZROZUMIEĆ AUTYZM

Innowacją pedagogiczną są objęte dzieci, które posiadają diagnozę i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na całościowe zaburzenie rozwoju – autyzm oraz dzieci z oddziału ogólnodostępnego. Nowatorstwo innowacji polega przede wszystkim na wspieraniu rozwoju poznawczego, społecznego, emocjonalnego i komunikacyjnego dzieci z ASD w różnym wieku z wykorzystaniem ćwiczeń stymulujących teorię umysłu, centralna koherencję i funkcje wykonawcze. Innowacyjność oddziaływań terapeutycznych polega również na wykorzystaniu twórczych i nowatorskich pomocy dydaktycznych w oparciu o nurt behawioralno-poznawczy (CBT) z szczególnym uwzględnieniem modyfikacji zachowania oraz wdrożeniu do internalizacji norm i zasad społecznych. Baza terapeutyczna oscyluje wokół wzmacniania zachowań normatywnych i niwelowaniu zachowań trudnych poprzez techniki będących bazą Stosowanej Analizy Zachowania (SAZ). Dodatkowym atutem innowacji pedagogicznej jest prowadzenie ćwiczeń społecznych z uwzględnieniem tzw. transferu umiejętności w warunkach naturalnych, poprzez zajęcia integracyjne z dziećmi z grupy ogólnodostępnej.

BĄDŹ MOIM PRZYJACIELEM

Program integracyjny został zaplanowany w formie edukacji integracyjnej dzieci zdrowych z dziećmi niepełnosprawnymi. Zadaniem innowacji jest uczenie dzieci wzajemnej tolerancji, wrażliwości, otwartości, a także integrowania dzieci niepełnosprawnych i zdrowych w naturalnym środowisku rówieśniczym. Celem innowacji pedagogicznej jest wspieranie dzieci w nawiązywaniu kontaktów społecznych,  opartych na postawie akceptacji i tolerancji, rozwijanie umiejętności społecznych dzieci,  oraz stwarzanie równych szans wszystkim dzieciom. Udział w innowacji pedagogicznej sprawia, że dziecko uczy się akceptacji drugiego człowieka, aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkolnym, wyraża swoje odczucia i emocje.

SMYKI W KRAINIE MUZYKI

Płynące z muzykoterapii korzyści są niezwykle ważne w procesie kształtowania całościowego rozwoju dzieci, zwłaszcza tych które na swojej drodze napotykają liczne trudności . Chcąc wspomóc maksymalnie wielowymiarowe postępy poprzez projekt „Smyki w krainie muzyki” będziemy pobudzać uwagę słuchową, stymulować układ nerwowy, wspomagać rozwój zdolności motorycznych, stymulować rozwoju językowego, wspomagać procesy uczenia się dźwięków i znaczenia słów, poprawiać pamięć, wspomagać w radzeniu sobie ze stresem, utrzymywać optymalny poziomu pobudzenia, kształtować podzielność uwagi. Celem projektu jest rozbudzanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej dzieci, wspomaganie rozwoju emocjonalnego oraz poznawczego dzieci, rozwijanie poczucia rytmu, tworzenie sytuacji sprzyjających radosnej i twórczej ekspresji.

SENSORYCZNA TĘCZA

Najważniejszym założeniem projektu jest nauka kolorów poprzez zabawy sensoryczne. Zabawy ujęte w projekcie mają pomóc dzieciom odnaleźć się w świecie barw i doznań sensorycznych. Nauczanie wielozmysłowe jest najlepszą formą ich zapamiętywana i przede wszystkim dobrą zabawą. Zaproponowane aktywności opierać się będą w głównej mierze na zmyśle dotyku, ale część z nich angażować będzie pozostałe zmysły. Dzieci spotkają się z nowymi dla siebie masami i fakturami, będą poznawać i utrwalać wygląd oraz nazwy kolorów w atrakcyjny i niecodzienny sposób.

NATURALNIE SPRAWNE RĄCZKI. ELEMENTY TERAPII RĘKI Z WYKORZYSTANIEM ZASOBÓW PRZYRODY

Innowacja ma na celu wprowadzenie do codziennej pracy z dzieckiem stymulowanie rozwoju motoryki małej i dużej, rozwijanie integracji sensorycznej i wpływanie na wszechstronny rozwój z wykorzystaniem zasobów przyrody. Zajęcia pozwolą dzieciom na usprawnienie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców oraz dostarczenie wrażeń dotykowych umożliwiających poznawanie różnych kształtów oraz struktur materiałów naturalnych. Poprzez zajęcia motoryczne dzieci będą miały możliwość poszerzania wiedzy z zakresu przyrody.

MAMO, TATO - CO WY NA TO?

Program edukacyjny, którego głównym celem jest zwrócenie uwagi rodziców dzieci 5 i 6-letnich na specyfikę ich rozwoju, istotę zmian fizycznych i psychicznych, których doświadczają ze szczególnym naciskiem na ich potrzeby, słabości i kryzysy. Cele szczegółowe programu to między innymi podniesienie poziomu wiedzy rodziców na temat wybranych elementów rozwoju emocjonalnego, psychicznego i społecznego ich dzieci, uwrażliwienie rodziców na ich kluczową rolę w rozwoju własnego dziecka, uświadomienie rodzicom i opiekunom ich roli w kształtowaniu prawidłowych nawyków prozdrowotnych u dzieci, przekonanie rodziców i opiekunów o słuszności podejmowanych działań profilaktycznych w domu i środowisku przedszkolnym, które służą poprawie i umacnianiu właściwych zachowań sprzyjających zdrowiu fizycznemu, psychicznemu i społecznemu oraz zachęcanie do wspólnego spędzania czasu z dziećmi.

SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE?

Głównym celem ogólnopolskiego  programu edukacyjnego jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat. Szczegółowe cele programu to zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne, kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych, propagowanie zdrowego stylu życia, zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych. Zajęcia realizowane są poprzez wykorzystanie dedykowanej dzieciom publikacji i filmu animowanego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, jak również opracowanych scenariuszy zajęć. Uczestnicy programu realizują zajęcia edukacyjne, podczas których nauczą się skąd się biorą produkty ekologiczne, dlaczego warto je wybierać, jakie są zalecenia zdrowego stylu życia oraz jak przestrzegać zasad higieny. Program jest skierowany także do rodziców i opiekunów dzieci, gdyż zwiększa to skuteczność programów profilaktycznych.

SMYKA SENSORYKA

Innowacja pedagogiczna, której celem jest wspieranie rozwoju sensorycznego dzieci poprzez doświadczanie oraz zabawy i aktywności pobudzające zmysły. Zabawy sensoryczne mają w sobie wielką moc. Są ważne, potrzebne, ciekawe, wyciszają, relaksują, sprawiają wiele radości oraz wspierają wszechstronny rozwój dziecka. Pozwalają dzieciom na usprawnienie motoryki dużej i małej, wzmocnienie napięcia mięśniowego, poprawę koncentracji i uwagi. Zajęcia sensoryczne u przedszkolaków doskonalą percepcję słuchową, wzrokową, wspierają zmysł dotyku, rozwijają kreatywność, zainteresowanie światem, a także wpływają na rozwój mowy u dzieci.

SPÓŁGŁOSKI DO PRZYTULANIA

W ramach realizacji projektu edukacyjnego dzieci systematycznie pozna litery angażując w to zmysły, które dostarczą im nowych doświadczeń i przygód. Ćwiczenia wprowadzające każdą spółgłoskę oparte są na metodzie polisensorycznej, pozwalającej na głębsze, wielozmysłowe zaangażowanie dziecka w proces uczenia. Wprowadzenie każdej spółgłoski opiera się na scenariuszu oraz kartach pracy. Ponadto podczas wprowadzania liter dodatkowo rozwijane są u dzieci umiejętności takie jak percepcja wzrokowa, słuchowa, pamięć, wzrokowa i ruchowa, koordynacja wzrokowo – ruchowa i słuchowa, motoryka mała i orientacja przestrzenna. Uczenie się poprzez angażowanie wielu zmysłów przynosi trwalsze efekty oraz jest bardziej zajmujące. Projekt odpowiada na potrzeby dzieci uczących się w sposób wzrokowy, słuchowy i kinestetyczny.

CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS

Celem programu jest zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach, ukierunkowanie uwagi dzieci na źródła i rodzaje dymu, poprzez obserwację w środowisku oraz zwiększeniu wiedzy dziecka w zakresie zlokalizowania różnych źródeł dymów i określenia przyczyn wydobywania się dymów. Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z dymem.

PLASTUŚ WESOŁY ZAPROWADZI NAS DO SZKOŁY!

Projekt związany jest z dawną literaturę dziecięcą. Opiera się na książce „Plastusiowy pamiętnik” oraz „Przygody Plastusia” Marii Kownackiej. Opowiadania niosą ze sobą wartości wychowawcze, kształcące, społeczne i emocjonalne. Głównym założeniem projektu jest wprowadzenie dzieci w świat literatury dziecięcej, promowanie czytelnictwa, rozwijanie wszechstronnej stymulacji dzieci, poprzez połączenie wrażeń ruchowych, wzrokowych, słuchowych i dotykowych.

ABY ZDROWYM BYĆ, TRZEBA ZDROWO ŻYĆ

Innowacja ma za zadanie propagować zdrowy styl życia – odpowiednie postawy wobec zdrowia w zakresie odżywiania się, aktywności fizycznej, dbania o higienę osobistą oraz kulturę spożywania posiłków. Ma uświadomić i zaszczepić prawidłowy sposób dbania o zdrowie. Dzieci zdobywają wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania się podczas zajęć oraz działań kulinarnych. Uczestniczą w różnych formach aktywności ruchowej, między innymi zabawach porannych, muzyczno-ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych, oraz zawodach sportowych.

KSIĄŻKA PRZEJŚCIEM DO ŚWIATA WYOBRAŹNI

Innowacja pedagogiczna we współpracy z PBP Książnicą Pedagogiczną im. A. Parczewskiego Filia wIlustracja do innowacji pedagogicznej "Książka przejściem do świata wyobraźni". Ostrowie Wielkopolskim, której celem jest wspieranie rozwoju dzieci poprzez kontakt z literaturą.
👧👦 Co chcemy osiągnąć?
Dążymy do wsparcia samorozwoju, samorealizacji i samoakceptacji dzieci, a także do uświadomienia rodzicom, jak ważny jest wpływ edukacji czytelniczej na życie maluchów.
📖 Książka jako terapeuta.
Biblioterapia może pełnić funkcję prewencyjną – odpowiednio dobrane bajki pomagają dzieciom zmagać się z codziennymi trudnościami, dając wsparcie i odpowiedzi na nurtujące je pytania. To także doskonały sposób na wypełnienie czasu wolnego. Przedszkolaki odkrywają świat książek każdego dnia, czerpiąc z nich radość i inspirację!🌈📚 #InnowacjaPedagogiczna #Książka #Biblioterapia #PrzedszkoleTęcza #OstrówWielkopolski #CzytanieRozwija #KsiążkaDlaDziecka

MATEMATYKA NA WESOŁO

Celami projektu edukacyjnego "Matematyka na wesoło" jest rozwijanie zainteresowania matematyką, zachęcanie dzieci do poszukiwania rozwiązań i analizy problemów matematycznych, wspieranie rozwoju poznawczego, rozwijanie zdolności liczenia, klasyfikowania, porównywania, rozpoznawania kształtów, kolorów i wielkości, wspieranie dzieci w pracy zespołowej, wspólnym rozwiązywaniu zadań i dzieleniu się pomysłami, budowanie pewności siebie – zachęcanie dzieci do podejmowania wyzwań matematycznych i rozwiązywania zadań bez obaw przed popełnieniem błędów.

MOTYLKI O ZDROWIE DBAJĄ I DO AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ ZACHĘCAJĄ

 Program  obejmuje   szeroko  ujęte   treści   wychowania zdrowotnego  wraz z  kształtowaniem sprawności fizycznej dzieci.  Celem niniejszego programu jest ukazywanie dzieciom wartości zdrowia, jako potencjału, którym dysponują, kształtowanie odpowiednich postaw i nawyków żywieniowych . Treści programu podzielone są na dwa moduły: zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną. Właściwa realizacja programu umożliwi w wytworzeniu się określonych kompetencji u dzieci, ułatwiając im funkcjonowanie w życiu, uczestnictwo w różnorodnych formach aktywności ruchowej oraz dbałość o zdrowie i jego rozwój.

GRAFOMOTORYKA W ZABAWACH UKRYTA

 InnowacjaGrafomotoryka w zabawach ukryta” ma charakter programowo-metodyczny. Jej celem jest wzbogacenie programu nauczania o nowe treści, formy i metody służące rozwijaniu motoryki dużej, małej i grafomotoryki oraz szerzenie idei poznawania i uczenia się poprzez doświadczanie, uwzględniając cały rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Realizowane cele to usprawnianie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców; usprawnianie grafomotoryki i prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego; usprawnianie motorki dużej, kontroli posturalnej i koordynacji; wpływanie na wszechstronny rozwój uczniów poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwijaniu aktywności twórczej u dzieci pozwalające na kreatywne działania z wykorzystaniem nietypowych pomocy i przyborów.

kakTUS - JAK SPRAWIĆ, BY ZAKWITŁ / TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH DLA PRZEDSZKOLAKÓW

Program przeznaczony jest dla dzieci 5 i 6-letnich z oddziałów ogólnodostępnych, którym trudno poradzić sobie w sytuacjach społecznych. Założeniem programu jest nabycie przez dzieci nieśmiałe, lękliwe, wycofane umiejętności społecznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Zajęcia prowadzone są w oparciu o trening umiejętności społecznych Goldsteina uzupełnionego o Dialog Motywujący oraz metodę Kids` Skills. Dzięki zajęciom z zakresu Treningu Umiejętności Społecznych dzieci nabędą podstawowe umiejętności, do których należy zaliczyć: zawieranie znajomości, słuchanie, zadawanie pytań, odmawianie, inicjowanie rozmowy, nabycie umiejętności dyskutowania, nabycie umiejętności właściwej reakcji na krytykę, wyrażanie krytyki oraz radzenie sobie z uczuciami, w tym: rozróżnianie uczuć, wyrażanie gniewu i rozczarowania, mówienia komplementów.

DZIECKO TYGODNIA

Inspiracją do powstania innowacji był projekt Carmen Ibanez Sandin o podobnej nazwie „Bohater tygodnia”. Według niej, każdemu dziecku należy poświęcić szczególną uwagę przez pełny tydzień, aby w ten sposób poczuło się w centrum uwagi. W ciągu tego tygodnia DZIECKO będzie najważniejszą osobistością przedszkola, a za pośrednictwem zdjęć i osobistych przedmiotów (zabawek, opowiadań, książek itp.) każdego dnia opowie coś o sobie. Głównym celem innowacji jest zwrócenie przez dziecko szczególnej uwagi na wszystkich swoich kolegów i koleżanki, oraz dostrzeżenie różnorodności grupy. Tematyka innowacji została opracowana zgodnie z potrzebami dzieci i oczekiwaniami rodziców.

DOGOTERAPIA

Dogoterapia to metoda wspomagająca proces rehabilitacji i terapii z udziałem odpowiednio wyszkolonych psów w celu pomocy osobom z niepełnosprawnościami i nieprzystosowanym społecznie. Udział psa – terapeuty służy wzmocnieniu rehabilitacji, wszechstronnie oddziałując na psychikę, odczucia i zdrowie dziecka. Zajęcia z psem pozwalają dzieciom lepiej się rozwijać, znaleźć przyjaciela w pupilu i łatwiej nawiązać kontakty z rówieśnikami. Obecność psa – terapeuty podczas zajęć jest bardzo pomocna. Pies zawsze akceptuje i niczego nie zabrania, pod warunkiem, że jest odpowiednio przeszkolony pod kątem pracy z osobami z niepełnosprawnościami.

BAJKOWY ŚWIAT EMOCJI - BAJKOTERAPIA

Innowacja pedagogiczna „Bajkowy świat emocji – bajkoterapia" ma na celu wsparcie dzieci w wieku przedszkolnym w rozpoznawaniu, rozumieniu oraz radzeniu sobie z emocjami. Poprzez bajki terapeutyczne i różnorodne aktywności edukacyjne, projekt ten pomoże dzieciom lepiej zrozumieć i wyrażać swoje uczucia, rozwijając jednocześnie umiejętności społeczne i emocjonalne.